جلوه ­گری تمدن مصر باستان در موزۀ شانگهای

در سال 2023، موزه ­های شهر در مجموع 30.991 میلیون بازدید کننده داشته که رکورد بالایی است. «تب موزه» تب فرهنگی و خلاقیت موزه ­ها را برانگیخته است. در حوزۀ فرهنگی و خلاقانۀ موزۀ شانگهای، محصولات فرهنگی و خلاقانه مانند جواهرات، زیور آلات، عروسک و کیف­ های بومی با عناصر مصر باستان نیز عرضه شده اند تا گردشگران را جذب کنند. بسیاری از گردشگران سبدهای کوچکی را برای خرید حمل می­ کنند و حداقل ده ­ها و هزاران یوان خرج می­ کنند و بسیاری از محصولات محبوب فروخته می ­شوند.

  در ماه مه، موزۀ شانگهای و شورای عالی آثار باستانی زیر نظر وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر به طور مشترک اعلام کردند که نمایشگاه بزرگی را با عنوان «بر فراز اهرام: تمدن مصر باستان» از 18  ژولای 2024 تا آگوست2025  (13 ماه) برگزار خواهند کرد که یک تبادل مهم بین مؤسسات فرهنگی چین و مصر و بزرگترین نمایشگاه ویژه ای است که موزۀ شانگهای از زمان تأسیس آن برگزار کرده است. با اسکورت خودروهای پلیس، کاروانی به طول نیم کیلومتر، حدود 800  اثر باستانی مصری را در یک راهپیمایی بزرگ، از فرودگاه به موزۀ شانگهای منتقل کردند.

جلوه ­گری تمدن مصر باستان در موزۀ شانگهای

موزۀ شانگهای، آثار باستانی امانت گرفته شده را با دقت انتخاب کرد که بیش از 400  مورد از آن­ها، از آخرین یافته‌های باستان‌شناسی سایت ساکارا در مصر است که در انبار نگهداری می‌شد و قبلاً هرگز به نمایش عمومی گذاشته نشده بود. این آثار شامل مجسمه‌های بزرگی است که حجم و وزن آن‌ها فوق‌العاده است، بنابراین حمل و نقل ایمن این آثار گرانبها به شانگهای یک چالش بزرگ بود.

  بنابراین، تابستان امسال، موزۀ شانگهای، گردشگران زیادی را برای کشف تمدن هزار سالۀ مصر جذب کرد و 200 هزار بلیت فروخته شد. از زمان انتشار مطبوعاتی اخبار اوراق بهادار شانگهای، نمایشگاه «بر فراز اهرام: نمایشگاه تمدن مصر باستان» موزۀ شانگهای برای 13 ماه برنامه ریزی شده است. گزارش شده که این نمایشگاه، بزرگترین و بالاترین سطح نمایشگاه جهانیِ آثار فرهنگی مصر باستان در یک کشور خارجی است. این آثار شامل مجسمه ­های فراعنۀ توت عنخ آمون، آمنهات سوم و رامسس دوم، مجموعۀ کاملی از تابوت­های مومیایی، جواهرات طلایی متعلق به یک ملکه و همچنین تابوت­ های چوبی نقاشی شدۀ تازه کشف شده، مومیایی­ های حیوانات و مجسمه ­هایی از منطقۀ سقارا است. بر اساس گزارش­های رسانه ­ها، این آثار با دقت از هفت موزۀ کلیدی مصر و آخرین اکتشافات باستان­ شناسی در منطقۀ سقاره انتخاب شده اند که بیش از95  درصد آن­ها اولین بار در آسیا به نمایش درآمده اند و نمایش جامعی از تمدن مصر باستان و آخرین یافته­های باستان­شناسی این کشور را ارائه می­کنند.

علاوه بر این، شب چادر در موزۀ نمایشگاه جهانی، فعالیت حفاری فسیل در موزۀ تاریخ طبیعی شانگهای، و فعالیت رصد شبانه در افلاک نمای شانگهای، مجموعه ای غنی از فعالیت­ها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده است. در عین حال، فنّاوری­های جدید مانند هوش مصنوعی، تجربۀ همه جانبه و واقعیت مجازی، همچنان موزه­ها را توانمند می­کنند و ارتباطات تعاملی به «تجهیزات استاندارد» تبدیل شده است.

در سال 2023، موزه­های شهر در مجموع 30.991 میلیون بازدید کننده داشته که رکورد بالایی است. «تب موزه» تب فرهنگی و خلاقیت موزه­ها را برانگیخته است. در حوزۀ فرهنگی و خلاقانۀ موزۀ شانگهای، محصولات فرهنگی و خلاقانه مانند جواهرات، زیور آلات، عروسک و کیف­های بومی با عناصر مصر باستان نیز عرضه شده اند تا گردشگران را جذب کنند. بسیاری از گردشگران سبدهای کوچکی را برای خرید حمل می­کنند و حداقل ده­ها و هزاران یوان خرج می­کنند و بسیاری از محصولات محبوب فروخته می­شوند.

جلوه ­گری تمدن مصر باستان در موزۀ شانگهای

     به گفتۀ چین لی تینگ، تحلیلگر زندگی دیجیتال در مرکز تحقیقات تجارت الکترونیک انجمن اقتصادی شبکه، خلاقیت فرهنگی محبوب معمولاً تلفیقی هوشمندانه از عناصر فرهنگی و مفاهیم طراحی مدرن است. با در نظر گرفتن نمایشگاه تمدن مصر باستان به عنوان نمونه، موزۀ فرهنگی و خلاقیت شانگهای بر حدود 100 عنصر اصلی نمایشگاهی برای توسعۀ فرهنگی و خلاقانۀ متعدد، تمرکز دارد و بیش از 1,000 محصول فرهنگی و خلاقانه را در اطراف عناصر فرهنگی کلاسیک مصر بر اساس موضوع، فصل، جشنواره و غیره راه­اندازی کرده است.

     نی مینگ جینگ، مدیر موزۀ علم و فنّاوری شانگهای، گفت: سطح نمایشگاه موزه بهبود یافته و مورد علاقه و اقبال مخاطبان است. تقاضای فرهنگی به طور فزاینده ای به یک نیاز ضروری تبدیل شده و به عنوان یکی از موضوعات مهمِ فعالیت­های تابستانی، ورود به موزه­ها، به گزینۀ مهمی برای دانش آموزان برای غنی­ سازی زندگی خود تبدیل شده است.

     در آینده چگونه می­توان تب موزۀ فرهنگی را ادامه داد؟ چین لی تینگ می­گوید: اول، باید عمیقاً به داستان­های تاریخی و مفاهیم فرهنگی پشت آثار فرهنگی بپردازد و جذابیت آثار فرهنگی را از طریق داستان­های زنده افزایش دهد؛ دوم اینکه موزه ­ها می­توانند آثار فرهنگی و تاریخ و فرهنگ را به شکلی زنده تر و شهودی­ تر از طریق روش­های نمایش بدیع و جذاب به مخاطب ارائه کنند؛ سوم اینکه موزه ­ها می­توانند امکانات و خدمات اماکن فرهنگی و موزه ای را بهبود بخشند، فعالانه از پلتفرم ­های رسانه ­های اجتماعی برای تقویت آموزش و ارتباطات استفاده کنند و ساخت دیجیتالی منابع فرهنگی و موزه ای را تقویت کنند.
در طول برگزاری نمایشگاه، یکی از نکات قابل توجه این است که موزۀ شانگهای سعی خواهد کرد از «میهمانان گربه» نیز برای ورود به نمایشگاه دعوت کند. فعالیت ­های ویژه ای به نام «شب گربۀ موزه» به طور منظم برگزار می­شود و از بازدیدکنندگان استقبال می­کند تا گربه­ های خانگی خود را به محل برگزاری بیاورند.  در مصر باستان، گربه‌ها، مانند بسیاری از حیوانات دیگر، از جایگاهی مقدس و والا برخوردار بودند. بسیاری از آثار مرتبط با گربه­ها در محوطۀ باستانی سقاره کشف شده و امید است که این نمایشگاه فضایی دوستانه برای حمایت از حیوانات خانگی ایجاد کند.

منابع

http://news.10jqka.com.cn/20240810/c660672240.shtml

https://www.globaltimes.cn/page/202406/1314289.shtml

کد خبر 20709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =